Internet

Internet

I alla lägenheter finns det en internetuppkoppling där Telia/Halebop (före detta Riksnet) är tjänsteleverantör. Inställningar delas ut automatiskt med hjälp av DHCP till enheter som kopplas in.


Se till att din dator/router är inställd på automatisk konfigurering av IP-inställningar så bör det funka utan problem.



Support/Felanmälan

Vid frågor kring internetuppkopplingen, kontakta i första hand Halebop support på https://www.halebop.se/kontakta-oss. Det kan också vara bra att gå igenom checklistan nedan för att utesluta fel på den egna utrustningen. Vid långa svarstider eller andra bekymmer, kontakta även IT-gruppen parallellt med Halebop så kan vi hjälpa till att driva ärendet.


Halebop Support är öppen dygnet runt.


Enkel checklista för att utesluta fel på din egen utrustning

 

  • Lyser alla lampor som de ska på den vita dosan på väggen? Har all utrustning ström?
  • Om dosan saknar ström (det är ett vanligt fel), kontakta Erik på Gökropsvägen 1K.
  • Stäng ner all din utrustning, inklusive den vita dosan på väggen. Dra ut elsladden till den.
  • Vänta minst 60 sekunder
  • Starta om. Börja med den vita dosan på väggen (konverter), sedan routern och sist datorn.
  • Prata med en granne och hör om de också har problem. Då är det antagligen ett större fel som Riksnet redan jobbar på. Men det skadar aldrig att dubbelkolla med supporten!


Är det problem i nätet är de i regel lösta inom ett par minuter upp till ett par timmar. Skulle inte problemen vara lösta till nästa dag, oavsett vad det är, kontakta IT-gruppen (it-gruppen@umehus7.ac.se) och gör också en felanmälan till Halebop om det inte redan är gjort.


Länkar till verktyg


Nedan följer en lista med länkar till användbara verktyg hos vår leverantör.


Kundsupport


Webmail


Kundportalen

IT-gruppen


Kontakta oss för frågor rörande vår internetuppkoppling.


it-gruppen@umehus7.ac.se


Per Nordlinder, Gökropsvägen 1E

Erik Bäckström, Gökropsvägen 1K